Updated : Lip 15, 2020 in Nieruchomości

Sprzedaż nieruchomości na własną rękę – jak znaleźć nabywcę?

Samodzielna sprzedaż mieszkania to trudna sztuka, która wymaga nie tylko sporej ilości pracy, ale też odrobiny szczęścia. I choć większość właścicieli domów decyduje się na skorzystanie z usług biura nieruchomości, to przed podjęciem decyzji o sprzedaży warto się zastanowić nad samodzielnymi poszukiwaniami nabywcy. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność na prowizji pośrednika, ale także w niektórych przypadkach doskonała okazja do podpisania korzystnej finansowo umowy. Jeżeli rozważasz sprzedaż nieruchomości na własną rękę, przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże ci znaleźć chętnego nabywcę.

Dokumentacja i analiza rynku

Przed wystawieniem mieszkania lub domu na sprzedaż należy koniecznie dokonać przeglądu dokumentacji i upewnić się, że jest ona kompletna. Dokumenty niezbędne podczas podpisywania umowy na sprzedaż nieruchomości to:

  • akt notarialny potwierdzający prawna własność nieruchomości;
  • wypis z księgi wieczystej;
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach za usługi komunalne (do uzyskania w sekretariacie spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej);
  • zaświadczenie o liczbie osób zameldowanych w mieszkaniu (do uzyskania w urzędzie miasta lub gminy);
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłacaniu podatku od nieruchomości lub rocznej opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu.

Po zebraniu niezbędnych dokumentów konieczna jest analiza rynku. Biura pośredniczące w sprzedaży nieruchomości mają w tym względzie dużą przewagę nad pojedynczymi sprzedawcami – posiadają one dokładne, matematyczne analizy rynku, które ułatwiają wycenę lokalu. Podczas analizy rynku powinieneś przede wszystkim:

  • sprawdzić ceny okolicznych lokali na rynku wtórnym oraz pierwotnym;
  • oszacować wielkość różnicy pomiędzy najtańszymi i najdroższymi lokalami na rynku wtórnym i zastanowić się nad powodem takiego wahania cen;
  • wypisać wszystkie najważniejsze zalety sprzedawanej nieruchomości oraz zamieszkania w danej okolicy – warto przy tym również zastanowić się nad nie oczywistymi zaletami (np. liczne szlaki rowerowe w okolicy stanowią ważny atut dla zainteresowanego zakupem kolarza);
  • oszacować wstępną cenę nieruchomości – powinna ona uwzględniać możliwość umiarkowanego zejścia z ceny początkowej.

Gdzie wystawić ogłoszenie o sprzedaży?

Obecnie najpopularniejszym sposobem na sprzedaż nieruchomości jest bez wątpienia internet. Większość kupujących rozpoczyna swoje poszukiwania mieszkania od przeglądania okolicznych portali ogłoszeniowych. I to właśnie od portali ogłoszeniowych powinieneś rozpocząć poszukiwanie osób zainteresowanych kupnem mieszkania. Optymalnym rozwiązaniem jest wystawienie ogłoszenia na 4-5 portalach: dwóch dużych i ogólnopolskich, a pozostałych dwóch-trzech na stronach lokalnych. Przed wystawieniem ogłoszenia należy dokładnie uporządkować mieszkanie i zrobić solidne zdjęcia dobrej jakości, które służyć będą jako folder reklamowy dla lokalu. Rzetelne fotografie są pierwszym krokiem do zainteresowania potencjalnego kupującego – w dzisiejszych czasach większość nabywców przegląda kilkadziesiąt albo więcej ofert, które szybko zlewają się w jedną. Dobre zdjęcia pomogą wyróżnią się z tłumu i zainteresują wielu poszukujących mieszkania. W treści ogłoszenia w zwięzły sposób opisać wady i zalety mieszkania, a także zaznacz, że oferujesz mieszkanie jako osoba prywatna, a nie agencja nieruchomości – wielu klientów na rynku wtórnym preferuje zakupy od osób prywatnych.

Jeżeli zamieszczenie ogłoszeń na kilku portalach nie dało efektu, powinieneś:

  • wykupić ogłoszenie w gazecie lokalnej;
  • zastanowić się nad umieszczeniem stacjonarnych ogłoszeń w okolicy;
  • nieznacznie obniżyć cenę mieszkania;
  • poświęcić więcej czasu na robienie lepszych zdjęć i udoskonalenie treści ogłoszenia.

Zastosowałeś się do powyższych porad i wciąż nie znalazłeś nabywcy? W takiej sytuacji należy rozważyć porzucenie prób samodzielnych poszukiwań kupującego i skorzystać z usług biura sprzedaży nieruchomości.

Jak zachować się podczas wizyty potencjalnego nabywcy?

Telefony dzwonią po kilka razy dziennie i umówiłeś się na wizytę pierwszego z zainteresowanych kupnem nieruchomości? To duży sukces, ale nie powinieneś spocząć na laurach. Przed wizytą dokładnie posprzątaj lokal, także w tych rzadziej używanych miejscach takich jak składzik, garaż itd. Przed wizytą postaraj się usunąć osobiste rzeczy w rodzaju fotografii na ścianach czy dyplomów z osiągnięciami. W przeciwnym wypadku potencjalny nabywca zniechęci się do kupna poprzez wrażenie bycia intruzem w czyjejś strefie intymnej. Gdy zainteresowany będzie oglądał mieszkanie, nie przeszkadzaj mu i nie staraj się go namawiać do zakupu nieruchomości. Pozwól potencjalnemu nabywcy w spokoju obejrzeć całość mieszkania i daj mu możliwość dokładnego przemyślenia sprawy. Na wszelkie pytania odpowiadaj szczerze, także jeżeli wątpliwości dotyczyć będą ewidentnych wad mieszkania – prawda prędzej czy później wyjdzie na jaw, a rzetelne przedstawienie wad i zalet lokalu podkreśli twój profesjonalizm i pozostawi po sobie dobre wrażenie. Jeżeli pierwszy zainteresowany nie będzie zainteresowany mieszkaniem, nie przejmuj się i kontynuuj przyjmowanie odwiedzających. Samodzielna sprzedaż nieruchomości to długotrwały proces, podczas którego niezwykle ważna jest cierpliwość.

 

Dodaj komentarz